ارتباط با ما 02166933580

استودیو کروماکی چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه ساخت استودیوهای خانگی یا اجاره استودیوی کروماکی به جهت کارآمدی ویدئومارکتنیگ و سوشال مدیا در افزایش فروش و درآمد این روزها بسیار پر طرفدار شده است. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم به بررسی مفهوم کروماکی و تاریخچه ان بپردازیم. اگر شما به دنبال استفاده از خدمات اجاره استودیو یا فیلمبرداری در محل ...

اجاره استودیوی کروماکی در تهران
4 دقیقه
0 دیدگاه
تیم تولید محتوای جاینا
زمان مطالعه: 4 دقیقه

ساخت استودیوهای خانگی یا اجاره استودیوی کروماکی به جهت کارآمدی ویدئومارکتنیگ و سوشال مدیا در افزایش فروش و درآمد این روزها بسیار پر طرفدار شده است. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم به بررسی مفهوم کروماکی و تاریخچه ان بپردازیم. اگر شما به دنبال استفاده از خدمات اجاره استودیو یا فیلمبرداری در محل هستید توصیه می کنیم مقاله هزینه فیلمبرداری همایش: راهنمای جامع را مطالعه کنید. 

کروماکی یا برش فام (به انگلیسی: Chroma key compositing, or chroma keying) یک تکنیک جلوه‌های ویژه سینمایی و پس‌تولیدی برای روی هم قرار دادن چند نگاره ویا فیلم بر روی هم است. در استودیو کروماکی نورپردازی­ها از نوع پرتابل، سقفی و محیطی هستند و از این نظر کیفیت بالایی دارد. علاوه برآن، محیط استودیو کروماکی نیز باید آکوستیک باشد.

تکنیک کروماکی فرآیندی است که طی آن یک رنگ خاص از یک تصویر حذف می شود و اجازه می دهد آن قسمت با تصویر دیگری جایگزین شود. این رنگ می تواند هر رنگ ثابتی باشد، معمولاً در استودیوکروماکی از رنگ سبز یا برخی اوقات آبی استفاده می­شود. کروماکی (chroma keying) همچنین می تواند در معنای لغوی کلمه به عنوان یک فعل برای حذف یک رنگ ثابت از یک تصویر استفاده شود. بدین معنا که جملات «من از یک کلید کروما در ویدیو استفاده کردم» و «این ویدیو را کروما کلید زدم» هر دو صحیح هستند. این تکنیک همچنین می تواند به سادگی به عنوان “کلید زدن” یا “کلید کردن” نامیده شود.

تاریخچه کروماکی

پیش از این، از نوردهی دوگانه برای وارد کردن عناصری به صحنه استفاده می شد که در نوردهی اولیه وجود نداشتند. این کار با استفاده از پرده های مشکی که امروزه از صفحه سبز رنگ استفاده می شود، انجام شد. جورج آلبرت اسمیت برای اولین بار در سال 1898 از این روش استفاده کرد. در سال1903، در فیلم سرقت بزرگ قطار توسط ادوین اس. پورتر از نوردهی دوگانه برای افزودن صحنه های پس زمینه به پنجره هایی که هنگام فیلمبرداری در صحنه فیلمبرداری سیاه بودند، استفاده کرد.

برای اینکه فیگورها در یک نوردهی واقعاً در مقابل یک پس‌زمینه جایگزین در دیگری حرکت کنند، به مات سفری نیاز بود تا قسمت صحیح پس‌زمینه را در هر فریم مسدود کند. در سال 1918 فرانک ویلیامز یک روش مات پرتابل را ثبت اختراع کرد که دوباره بر اساس استفاده از پس‌زمینه مشکی بود. این تکنیک در بسیاری از فیلم‌ها مانند مرد نامرئی استفاده شد. در دهه 1920، والت دیزنی از یک پس زمینه سفید برای گنجاندن بازیگران انسانی با شخصیت های کارتونی و پس زمینه در کمدی های آلیس خود استفاده کرد.

گفته شد در کروماکی از پرده­هایی به رنگ سبز یا آبی استفاه می­شود؛ اما دلیل چیست؟

سبز و آبی ممکن است رایج ترین رنگ های کروم باشند اما تنها گزینه ها نیستند. از نظر فنی، هر رنگ ثابتی را می توان به عنوان پس زمینه استفاده کرد. قرمز، بنفش، نارنجی، قهوه ای، هر رنگ ثابت دیگری می­توانند گزینه ­های دیگر رنگ پرده­های کروماکی باشد. دلیل استفاده بیشتر از سبز و آبی این است که نه سبز و نه آبی در رنگ پوست انسان وجود ندارد و در واقع این دو رنگ بیشترین تضاد رنگی را با پوست انسان دارد.

اما دلایل دیگری نیز برای استفاده از رنگ سبز و آبی وجود دارد. سبز و آبی درخشندگی بالاتری نسبت به رنگ‌های دیگر دارند، به این معنی که به طور طبیعی در دوربین‌های دیجیتال روشن‌تر ثبت می‌شوند. تعدادی تفاوت کوچک بین صفحه نمایش سبز و آبی وجود دارد، اما در بیشتر موارد، می توان آنها را به جای یکدیگر استفاده کرد.

اما چه زمانی از چه رنگی استفاده می­شود؟ مهم ترین نکته­ای که هنگام انتخاب رنگ به عنوان کلید خود باید در نظر داشته باشید این است که از همپوشانی با سوژه هایی در کادر خود که نمی خواهید آنها را حذف کنید اجتناب کنید. به عنوان مثال، اگر سوژه شما پیراهن سبز پوشیده است، به جای رنگ سبز از رنگ آبی استفاده کنید، مگر اینکه بخواهید پیراهن آنها همراه با پس زمینه ناپدید شود.

یک کلید کروما چگونه کار می کند؟

تکنیک کروما مناسب ممکن است از فاصله دور دلهره آور به نظر برسد، اما در واقع یکی از ساده ترین روش های VFX است. سادگی افکت کلیدی به این معنا نیست که اجرای خوب آن مستلزم مقدار مناسبی از تکنیک و مهارت نیست. اجرای آن حتما می­بایست توسط یک فرد خبره و باتجربه انجام شود.

یکی از اولین تکنیک ها فرآیند بخار سدیم نام داشت که در ابتدا برای مری پاپینز دیزنی توسعه یافت. این تکنیک، یک روش مبتکرانه برای حذف لبه­های درخشان بود.

با اختصاص حداقل زمان می­توان تا حدودی از تکنیک کروماکی استفاده کرد، اما برای تهیه­ی یک نسخه تمیز و حرفه ای زمان و دقت بیشتری را برای اجرا می طلبد. به طور کلی، ممکن است فرض بر این باشد که رنگ خاصی که استفاده می‌شود، مهم‌ترین نکته است. در واقع این نورپردازی سبز صفحه است که کیفیت جلوه را تعیین می کند.

اهمیت نورپردازی

بزرگترین چالش هنگام تنظیم یک صفحه آبی یا صفحه سبز، نورپردازی و اجتناب از سایه است. یک سایه خود را به عنوان یک رنگ تیره تر به دوربین نشان می دهد و ممکن است برای جایگزینی مشکلاتی را به وجود آورد. گاهی اوقات می‌توان این موضوع را در برنامه‌های کم‌هزینه یا زنده مشاهده کرد. مواد مورد استفاده، بر کیفیت و میازن روشنایی یکنواخت آن تأثیر می گذارد. موادی که براق هستند به مراتب کیفیت نهایی پایین­تری را از آنهایی که براق نیستند، ایجاد می­کنند. یک سطح براق دارای مناطقی است که نورها را منعکس می کند و آنها را رنگ پریده نشان می­دهد، در حالی که مناطق دیگر ممکن است تیره شوند. یک سطح مات نور منعکس شده را پخش می کند و طیف رنگی یکنواخت تری خواهد داشت.

چالش دیگر برای صفحه آبی یا صفحه سبز، نوردهی مناسب دوربین است. نوردهی کم یا بیش از حد یک پس زمینه رنگی می تواند منجر به سطوح اشباع ضعیف شود. در مورد دوربین‌های فیلمبرداری، تصاویر کم نور نیز می‌توانند دارای نویز بالایی باشند. پس زمینه باید به اندازه کافی روشن باشد تا دوربین بتواند تصویری روشن و اشباع ایجاد کند.

جمع­ بندی

همان­گونه که پیش از این بیان شد، در تکنیک کروماکی موارد و فاکتورهای مختلفی از جمله، دوربین فیلم­بردازی، نورپردازی، صفحه کروماکی، محیط آکوستیک، تدوین حرفه­ای و … دخیل هستند که بر کیفیت نهایی فایل خروجی تاثیر می­گذارند. استودیو جاینا، با بهره­گیری از تکنسین­های خبره و استفاده از مواد و متریال بروز، سعی بر آن دارد تا بهترین خروجی را در این کار تحویل دهد و رضایت مشتری را در راس کار خود قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *