ارتباط با ما 02166933580

اجاره استودیو تصویربرداری: قیمت 1403

زمان مطالعه: 8 دقیقه استودیو فیلمبرداری یا استودیو تصویر، مکانی است که برای ضبط فیلم، ویدئو، یا محتوای تصویری دیگر به کار می‌رود. این استودیوها عمدتاً با تجهیزات و امکانات حرفه‌ای مجهز شده‌اند تا امکان ضبط تصاویر با کیفیت بالا را فراهم کنند. در تهران، انواع مختلفی از استودیوهای فیلمبرداری و تصویربرداری وجود دارند که خدمات متنوعی ارائه می‌دهند. ...

اجاره استودیو تصویربرداری
8 دقیقه
0 دیدگاه
تیم تولید محتوای جاینا
زمان مطالعه: 8 دقیقه

استودیو فیلمبرداری یا استودیو تصویر، مکانی است که برای ضبط فیلم، ویدئو، یا محتوای تصویری دیگر به کار می‌رود. این استودیوها عمدتاً با تجهیزات و امکانات حرفه‌ای مجهز شده‌اند تا امکان ضبط تصاویر با کیفیت بالا را فراهم کنند. در تهران، انواع مختلفی از استودیوهای فیلمبرداری و تصویربرداری وجود دارند که خدمات متنوعی ارائه می‌دهند. بعضی از این استودیوها تنها فضای استودیو را اجاره می‌دهند (که با عبارت اجاره استودیو تصویربرداری یا خدمات استودیو فیلمبرداری می توانید آنها را پیدا کنید)، در حالی که برخی دیگر خدمات فیلمسازی از قبیل سناریونویسی، کارگردانی، فیلمبرداری، و ادیت نیز ارائه می‌دهند. استودیوهای فیلمبرداری معمولاً با تجهیزات کامل نورپردازی،صدابرداری و تجهیزات فنی مجهز شده‌اند و برای تولیدکنندگان محتوا، مدرسان فیلم آموزشی و کارگردان های برنامه‌های تلویزیونی جهت ساخت پست های ایسنتاگرامی، پکیج های آموزشی، برنامه سازی، تولید ویدئو، فیلمسازی، تولید محتوای تصویری، تیزرهای تبلیغاتی، موزیک‌ویدیو و … مناسب هستند.

مفهوم استودیو چیست؟

استودیو یک مکان کاری برای هنرمندانی است که در زمینه‌های مختلف هنری فعالیت دارند. این مفهوم به اتاق کار یک فرد یا گروه از هنرمندان اشاره دارد. استودیوها در زمینه‌های مختلفی مانند معماری، نقاشی، سفالگری، تندیس‌گری، عکاسی، هنر گرافیک، فیلم‌سازی، خیاطی، پویانمایی، طراحی صنعتی، ساخت برنامه رادیو یا تلویزیون، تولید محتوای تصویری، پخش زنده، برنامه سازی، موسیقی و غیره وجود دارند. این واژه از ایتالیایی “studio” به معنای مطالعه یا شوق الهام گرفته است. عبارت فرانسوی استودیو، آتلیه است که علاوه‌بر معانی فوق، به معنی اتاق کار طراح مُد نیز به‌کار می‌رود. همچنین آتلیه به‌عنوان خانهٔ کیمیاگر یا جادوگر نیز کاربرد دارد. گاهی استودیوی هنری به صورت «استُدیو» نوشته و تلفظ می‌گردد.

انواع استودیو های تصویربرداری یا فیلمبرداری

استودیوی تصویربرداری از نظر کارکرد به انواع زیر تقسیم می شوند:

استودیو تلویزیونی (تولید برنامه‌های تلویزیونی از اخبار تا برنامه‌های تفریحی)

استودیو کامیکس یا کمیک (ساخت کارتون‌ها و نقاشی‌های متحرک)

استودیو پویانمایی (تولید انواع انیمیشن‌ها و کارتون‌ها)

استودیو فیلمبرداری پادکست یا ویدئوکست (فیلمبرداری ضبط صدا در اجرای پروژه‌های صوتی)

استودیو نورپردازی (ایجاد نور و جلوه‌های ویژه در فیلمبرداری)

استودیو کروماکی (استفاده از پس‌زمینه‌های سبز یا آبی به عنوان پس‌زمینه در فیلمبرداری)

استودیو موشن گرافیک (ایجاد جلوه‌های ویژه و گرافیک حرکتی در فیلم‌ها)

استودیو فتوگرافی (عکاسی حرفه‌ای و تولید تصاویر استودیویی)

استودیو پخش زنده (انجام پخش زنده از رویدادها و برنامه‌های مختلف)

استودیو برگزاری کلاس آنلاین (ارائه کلاس‌ها و آموزش‌های آنلاین از طریق ویدئو)

استودیو ضبط ویدئو موزیک (تولید و ضبط ویدئوهای موزیک و کلیپ‌های ویدئویی)

 استودیو ویدیو وال (برگزاری گفتگوها و مصاحبه‌ها و تدریس جلوی ویدئو وال)

استودیوی ضبط فیلم آموزشی

استودیو دکوراتیو رئال

استودیو واحد سیار تلویزیونی

و ….

 هر استودیو با توجه به نوع فعالیت، از ضبط صدا گرفته تا ایجاد جلوه‌های ویژه در فیلمبرداری، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین قبل از اجاره استودیو تصویربرداری لازم است نوع استودیوی مدنظرتان را بر اساس کارکرد مشخص کنید.

از حیث اندازه نیز انواع استوديو به استودیوهای خانگی، استودیوی کوچک یا محلی و استودیو بزرگ تلویزیونی تقسیم می شود.

استودیوی خانگی

استودیوهایی هستند که با حداقل امکانات برای استفاده های شخصی راه اندازی شده اند. برای مشاوره و کوچینگ راه اندازی استودیوی خانگی می توانید با استودیو جاینا تماس بگیرید.

استوديوى کوچک يا محلى

استوديوى کوچک يا محلى از نظر اندازه به دو دسته کوچک و متوسط تقسيم مى‌شود که از نظر مساحت طول و عرض و ارتفاع متفاوت هستند. استوديوى کوچک با طول و عرض ۱۰x۱۵ متر و ارتفاع ۵/۳ متر داراى مساحت ۱۵۰ متر مربع مى‌باشد و استوديوى متوسط با طول و عرض ۱۲x۱۸ متر و ارتفاع ۷ متر داراى مساحت ۲۱۶ مترمربع مى‌باشد. برای مشاوره و کوچینگ راه اندازی استودیوی کوچک یا محلی می توانید با استودیو جاینا تماس بگیرید.

مرکز بزرگ تلويزيونى

مرکز بزرگ تلويزيونى از جهت اندازه به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسيم مى‌شود که از نظر طول و عرض و ارتفاع و مساحت متفاوت‌ هستند. استوديوى کوچک با طول و عرض ۱۵x۲۲ متر و ارتفاع ۹ متر مساحت ۳۳۰ مترمربع دارد.

استوديوى متوسط با طول و عرض ۲۴x۲۸ متر و ارتفاع ۱۰ متر مساحت ۶۷۲ مترمربع دارد.

استوديوى بزرگ با طول و عرض ۳۲x۳۲ متر و ارتفاع ۱۳ متر مساحت ۱۰۲۴ مترمربع دارد.

برای مشاوره و کوچینگ راه اندازی استودیوی بزرگ تلویزیونی می توانید با استودیو جاینا تماس بگیرید.

مزیت اجاره استودیو فیلمبرداری

اجاره استودیو فیلمبرداری مزایای مختلفی دارد. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دسترسی به تجهیزات حرفه ای:

استودیوهای فیلمبرداری معمولاً دارای تجهیزات حرفه ای هستند که امکان ضبط تصاویر با کیفیت بالا را فراهم می کنند. این تجهیزات شامل دوربین ها، لنز ها، تجهیزات نورپردازی، و تجهیزات صدابرداری می شوند.

صرفه جویی در هزینه:

خرید تجهیزات حرفه ای فیلمبرداری هزینه زیادی دارد. اجاره استودیو فیلمبرداری یک راه حل مقرون به صرفه برای افرادی است که به تجهیزات حرفه ای نیاز دارند.

تمرکز بر تولید محتوا:

اجاره استودیو فیلمبرداری باعث می شود که تمرکز شما بر روند تولید محتوا باشد و نیازی نباشد که نگران تجهیزات و امکانات باشید.

تفاوت فیلمبرداری و تصویربرداری

فیلمبرداری و تصویربرداری دو مفهوم مشابه اما با تفاوت های جزئی هستند. به طور کلی، چیزی که فیلمبرداری و تصویـربرداری را از هم متمایز می کند، نوع ثبت آن است. شاید دوربین های نگاتیو قدیمی را دیـده باشید که برای فیلمبرداری با آن ها، تصاویر ممتدی روی یک نوار ویدیویی نگاتیو ضبط می شد. و وقتی پشت سر هم و به سرعت این عکس ها از دید بیننده می گذشتند، خطای دید چشم باعث حس زنده بودن و حرکت داشتن تصویر می شد. این تعریفی است که از فیلمبرداری ارائه می شود. درواقع دوربین های فیلمبرداری ثبت کننده تصاویری پشت سر هم روی نوار فیلمبرداری هستند که در نهایت به شکل فیلم درمی آیند.

 اما دوربین هایی که برای تصویـربرداری ساخته شده اند، از تکنولوژی متفاوتی استفاده می کنند. در ضبط فیلم با دوربین های تصویربرداری امواج مغناطیسی و الکترومغناطیسی دخالت دارند و فیلم در نهایت به جای ضبط شدن روی نوار ویدیو و… بر روی رم و حافظه ذخیره می شود. می توانیم بگوییم آن کاری که امروزه برای ضبط و ثبت صحنه ها انجام می دهند بیشتر تصویـربرداری است تا فیلمبرداری. اما اصطلاح فیلمبرداری که توسط بیشتر مردم به جای تصویـربرداری هم استفاده می شود، اشتباه شمـرده نمی شود.

خدمات استودیوهای فیلمبرداری

استودیوهای فیلمبرداری خدمات مختلفی را ارائه می دهند. برخی از خدمات استودیو تصویر عبارت است از:

اجاره فضای استودیو:

معمولاً فضای استودیو را به صورت ساعتی یا روزانه اجاره می دهند.

ایده پردازی و کارگردانی:

می توانند در پیدا کردن ایده، سناریونویسی و کارگردانی به شما کمک کنند.

فیلمبرداری:

می توانند فیلمبرداری پروژه های مختلف را انجام دهند.

تدوین:

می توانند فیلم های ضبط شده را تدوین کنند.

برای اجاره استودیو تصویربرداری و فیلمبرداری چه استانداردهایی را در نظر بگیریم؟

هنگام اجاره استودیو تصویر، باید چندین استاندارد را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که استودیو مناسب نیازهای شما است. این استانداردها عبارتند از:

اندازه و شکل استودیو:

اندازه و شکل استودیو تولید ویدئو باید با نیازهای پروژه شما مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، اگر در حال فیلمبرداری یک فیلم بلند هستید، به یک استودیوی بزرگ‌تر از آنچه برای فیلمبرداری یک تیزر تبلیغاتی نیاز دارید، نیاز خواهید داشت.

تجهیزات موجود:

استودیو باید مجهز به تجهیزاتی باشد که برای پروژه شما نیاز دارید. این تجهیزات می تواند شامل دوربین ها، نورپردازی، صدا، و سایر تجهیزات باشد.

امکانات اضافی:

برخی از استودیوها امکانات اضافی مانند گریم، تدوین، و اتاق رژی را ارائه می دهند. اگر به این امکانات نیاز دارید، باید آنها را در هنگام انتخاب استودیو در نظر بگیرید.

موقعیت استودیو:

موقعیت استودیو نیز مهم است. اگر نیاز دارید که استودیو در نزدیکی محل دیگری مانند دفتر شما باشد، باید این را در هنگام انتخاب استودیو در نظر بگیرید.

هزینه اجاره استودیو فیلمبرداری چقدر است؟

تعرفه استودیو تصویر در تهران در سال 1403 به طور کلی از ساعتی 500 هزار تومان تا 3 میلیون تومان متغیر است. عوامل مختلفی بر اجاره ساعتی آتلیه فیلمبرداری تأثیر می گذارند، از جمله:

اندازه و شکل استودیو:

استودیوهای بزرگتر و دارای شکل های غیرمعمول معمولاً گران تر هستند.

تجهیزات موجود:

استودیوهایی که تجهیزات بیشتری دارند، معمولاً هزینه بالاتری دارند.

امکانات اضافی:

استودیوهایی که امکانات اضافی مانند اتاق گریم، اتاق لباس، یا پارکینگ دارند، معمولاً هزینه بالاتری دارند.

موقعیت استودیو:

استودیوهای واقع در مناطق مرکزی شهر معمولاً هزینه بالاتری دارند.

در اینجا چند نمونه از نرخ اجاره استودیو فیلمبرداری در تهران آورده شده است:

استودیو کوچک با تجهیزات ابتدایی در منطقه جنوب تهران: ساعتی 500 هزار تومان (قیمت اجاره استودیو ارزان)

استودیو متوسط با تجهیزات متوسط در منطقه غرب تهران: ساعتی 700 هزار تومان (قیمت اجاره استودیو قیمت مناسب)

استودیو بزرگ با تجهیزات پیشرفته در منطقه شرق تهران: ساعتی 2 میلیون تومان (قیمت اجاره استودیو گران)

استودیو بزرگ تلویزیونی با امکانات اضافی در منطقه شمال تهران: ساعتی 3 میلیون تومان (قیمت اجاره واحد سیار تلویزیونی)

لازم به ذکر است که این هزینه ها فقط تخمینی هستند و ممکن است در استودیوهای مختلف متفاوت باشند. برای اطلاع از هزینه دقیق اجاره استودیو فیلمبرداری، لازم است با استودیو مورد نظر تماس بگیرید و از شرایط اجاره آن مطلع شوید.

 برای رزرو اجاره ساعتی یا روزانه استودیو لازم است حداقل 48 ساعت قبل اقدام کنید. برخی از استودیوها ممکن است تا دو هفته هم زمان آفیش نداشته باشند. بنابراین لازم است در پیش بینی های خودتان در نظر بگیرید. همچنین انجام فیلمبرداری برخی از سناریوها نیازمند تجهیزات، امکانات یا لوکیشن فیلمبرداری خاصی است و ممکن است جزو خدمات استودیو فیلمسازی نباشد.

در این بخش سعی کردیم بر مبنای تحقیق بازار سال 1403 تعرفه خدمات اجاره استودیو در تهران را شفاف بیان کنیم. این تعرفه در سایر شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم ، اهواز و کرمانشاه ممکن است متفاوت باشد. بنابراین در مورد قیمت اجاره استودیو فیلمسازی و آفیش تجهیزات فیلمبرداری اگر تجربه یا نظر متفاوتی دارید خوشحال می شویم در بخش نظرات پایین سایت ما را مطلع کنیم.

برای کاهش هزینه اجاره استودیو فیلمسازی چه راهکاری وجود دارد؟

اجاره استودیو تصویربرداری نسبت به خرید تجهیزات و آفیش عوامل فنی تولید گزینه مقرون به صرفه ای است. با این حال، با رعایت برخی نکات می‌توان هزینه‌های اجاره استودیو را کاهش داد. در اینجا چند راهکار برای کاهش هزینه اجاره استودیو فیلم برداری ارائه شده است:

انتخاب استودیوی مناسب:

اولین قدم برای کاهش هزینه اجاره استودیو تصویربرداری، انتخاب استودیو یا شرکت فیلمبرداری مناسب است. استودیوها یا شرکت های ساخت فیلم، با امکانات و تجهیزات مختلف، قیمت‌های متفاوتی دارند. بنابراین، قبل از اجاره استودیو، نیازهای خود را به دقت بررسی کنید و سپس استودیویی را انتخاب کنید که امکانات و تجهیزات مورد نیاز شما را داشته باشد و خدمات فیلمبرداری مناسبی ارایه کند. اجاره استودیو تلویزیونی برای پروژه ای که قرار است در سوشال مدیا نمایش داده شود انتخاب مناسبی نیست. برای این کار بهتر است از استودیوی شبکه اجتماعی یا استودیوهای کوچک تا متوسط استفاده کنید.

انتخاب زمان مناسب:

قیمت اجاره استودیو تصویربرداری و فیلمبرداری در روزهای مختلف هفته و ساعات مختلف روز متفاوت است. به طور کلی، قیمت اجاره استودیو در روزهای تعطیل و ساعات غیر اداری کمتر است. بنابراین، اگر امکان دارد، سعی کنید استودیو را در روزهای تعطیل یا ساعات غیر اداری اجاره کنید تا هزینه کمتری پرداخت کنید.

اجاره تجهیزات مورد نیاز:

برخی از استودیو های فیلمبرداری، تجهیزات مورد نیاز برای تولید محتوای تصویری را نیز اجاره می‌دهند. اگر تجهیزات مورد نیاز خود را دارید، می‌توانید آنها را با خود به استودیو ببرید و هزینه اجاره تجهیزات را کاهش دهید.

کاهش زمان اجاره:

هرچه زمان اجاره استودیو فیلمبرداری کمتر باشد، هزینه اجاره نیز کمتر خواهد بود. بنابراین، سعی کنید زمان اجاره استودیو را به حداقل برسانید. اجاره ساعتی استودیو فیلمبرداری به اجاره روزانه استودیو ارجیحیت دارد.

استفاده از ظرفیت استودیو:

اگر امکان دارد، سعی کنید از ظرفیت استودیو به طور کامل استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید از چند دوربین برای فیلمبرداری استفاده کنید، سعی کنید تمام دوربین‌ها را همزمان استفاده کنید تا هزینه کمتری پرداخت کنید.

استفاده از ویدیووال به جای دکور:

یکی از عواملی که می‌تواند هزینه اجاره استودیو برنامه سازی را افزایش دهد، هزینه ساخت دکور است. با این حال، با استفاده از ویدیووال می‌توان هزینه ساخت دکور را کاهش داد. ویدیووال یک صفحه نمایش بزرگ است که می‌توان تصاویر مختلفی را روی آن نمایش داد. با استفاده از ویدیووال، می‌توان تصاویر مختلفی را به عنوان دکور استفاده کرد و نیازی به ساخت دکور فیزیکی نیست. این امر می‌تواند هزینه اجاره استودیو تولید ویدیو را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

استفاده از تجهیزات ساده‌تر:

اگر نیازی به استفاده از تجهیزات پیشرفته نیست، می‌توان از تجهیزات ساده‌تر استفاده کرد. استفاده از تجهیزات ساده‌تر می‌تواند هزینه اجاره استودیو تولید محتوای تصویری را کاهش دهد.

نتیجه‌گیری

با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله، می‌توان هزینه اجاره استودیو تصویربرداری و فیلمبرداری را کاهش داد. با کاهش هزینه اجاره استودیو، می‌توان هزینه تولید محتوای تصویری را نیز کاهش داد.

استودیو جاینا یکی از استودیوهای تصویربرداری معتبر در تهران است. این استودیو با تجهیزات حرفه ای و عوامل فنی مجرب، خدمات عکاسی، فیلمبرداری و فیلمسازی را ارایه می کند.

اگر به دنبال یک استودیو فیلمبرداری حرفه ای در تهران هستید، استودیو جاینا می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

برای آفیش عوامل تصویربرداری و اجاره استودیو تصویربرداری می توانید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *